– syllabus –
Doctorat, semestrul 1
Conf. univ. dr. Adrian Niţă
Pagina personală: www.adriannita.ro
E-mail: adriannita2010@gmail.com
Descrierea cursului: cursul prezintă principalele metode utilizate în cercetarea filosofică. Dat fiind faptul că o parte însemnată a filosofiei de azi este influenţată de ştiinţă, se vor prezenta de asemenea cîteva din temele cele mai importante ale metodologiei ştiinţelor şi ştiinţelor sociale. Acesta este motivul pentru care cursul se află la intersecţia dintre logică şi filosofia ştiinţei, pe de o parte, şi istoria filosofiei şi metafizică, pe de altă parte. Un accent foarte puternic se pune pe etapele principale ale elaborării lucrărilor de filosofie (rezumatul, comentariul, sinteza, dizertaţia, expunerea; recenzia, articolul, eseul, comunicarea, studiul).
Obiectivele cursului: obiectivul principal al cursului îl reprezintă înţelegerea felului în care se desfăşoară cercetarea filosofică, adică a felului cum pot fi explicate şi înţelese scrierile filosofice ca întreg avînd în vedere metodele utilizate. Cunoscînd metodele folosite de diverşi filosofi, ce aparţin unor orientări filosofice diferite, studenţii vor putea să vadă avantajele şi dezavantajele fiecărei metode. Prin activităţile practice, studenţii se vor iniţia în elaborarea diferitelor lucrări filosofice.
Cerinţele cursului: fiecare student este obligat: 1) să participe constant la cursuri şi seminarii; 2) să elaboreze: un comentariu de 2 pagini (predat la cursul 7) şi un referat de 10 pagini (predat la cursul 14).
Evaluare: 25% activităţi practice (5 % prezenţă activă + 10 % comentariu + 10 % referat) + 75% examen oral
Bibliografie generală:
JM Bochenski, The metods of contemporary thought, Dordrecht, Reidel, 1965.
U Eco, Cum se face o teză de licenţă, trad de G Popescu, Constanţa, Pontica, 2000.
A Marga, Metodologie şi argumentare filosofică, Cluj, Dacia, 1992.
Adrian Niţă, Metodologie, Bucureşti, Ars Docendi, 2005.
J Russ, Metodele filosofiei, traducere de V Tonoiu, Bucureşti, Univers enciclopedic, 1999.
L Topa, Metode şi tehnici de muncă intelectuală, Bucureşti, Editura Didactică, 1979.
Desfăşurare:
Partea I Introducere
Cursul 1. Obiectul și metoda disciplinei
Seminar 1. Aspecte organizatorice
Cursul 2. Relațiile cu alte discipline
Seminar 2. Exerciții și aplicații
Cursul 3. Etică, știință, filosofie
Seminar 3. Exerciții și aplicații
Parte II. Metodologia cercetării
Cursul 4. Cercetarea în științele socio-umane
Seminar 4. Exerciții și aplicații
Cursul 5. Metode de cercetare în științele socio-umane
Seminar 5. Exerciții și aplicații
Cursul 6. Etapele cercetării în științele socio-umane
Seminar 6. Exerciții și aplicații
Cursul 7. Documentarea
Seminar 7. Exerciții și aplicații
ATENŢIE ! Se predă comentariul
Cursul 8. Redactarea
Seminar 8. Exerciții și aplicații
Cursul 9. Specificul elaborării tezei de doctorat
Seminar 9. Exerciții și aplicații
Curs 10. Metoda demonstraţiei
Seminar 10. Exerciții și aplicații
Curs 11. Metoda transcendentală
Seminar 11. Exerciții și aplicații
Curs 12. Metoda analizei
Seminar 12. Exerciții și aplicații
Curs 13. Metoda hermeneutică
Seminar 13. Exerciții și aplicații
Curs 14. Metoda fenomenologică
Seminar 14. Exerciții și aplicații
ATENŢIE ! Se predă referatul
Comentarii recente