Academic Ethics and Integrity
– syllabus –
Master: Anglo-American Intercultural Studies, anul I, semestrul II, 2021-2022, sala 121, luni, 18.00-20.00
Conf. univ. dr. Adrian Niţă
Pagina personală: www.adriannita.ro
E-mail: adriannita2010@gmail.com
Descrierea cursului: cursul prezintă principalele norme ale eticii și integrității cercetării în domeniul academic.
Obiectivele cursului: obiectivul principal al cursului îl reprezintă înţelegerea felului în care se desfăşoară cercetarea științifică în cadrele bunei conduite. Dobândirea informațiilor legate de metodologia elaborării lucrărilor (în special, a lucrării de dizertație) va fi dublată cu efectuarea de exerciții și aplicații la seminar prin care fiecare din temele tratate vor putea să fie însușite și aplicate de studenți.
Cerinţele cursului: fiecare student este obligat: 1) să participe constant la cursuri şi seminarii; 2) să susțină o expunere orală; 3) să elaboreze un referat de 10-12 pagini (predat la cursul 12).
Evaluare: 50% activităţi practice (25% expunere orală, 25% referat) + 50% examen scris
Bibliografie generală:
U Eco, Cum se face o teză de licenţă, trad de G Popescu, Constanţa, Pontica, 2000.
A Marga, Metodologie şi argumentare filosofică, Cluj, Dacia, 1992.
Adrian Niţă, Metodologie, Bucureşti, Ars Docendi, 2005.
L Topa, Metode şi tehnici de muncă intelectuală, Bucureşti, Editura Didactică, 1979.
M. Grawitz, Methodes des sciences sociales, Paris, Dalloz, 2001.
Dore Beach, The responsible conduct of research, New York, VCH, 1996.
xxx, Integrity in scientific research, Washington, National Academies Press 2002.
AE Shamoo, DB Resnik (eds.), Responsible conduct of research, Oxford University Press, 2009.
T Gibbons (ed.), Integrity and historical research, New York, Routledge, 2012.
Desfăşurare:
Cursul 1. Obiectul și metoda disciplinei. Cadrul general privind promovarea valorilor etice
Seminar 1. Aspecte organizatorice
Cursul 2. Relațiile cu alte discipline. Corupţia – definiţii şi forme
Seminar 2. Ian McEwan, Mașinării ca mine și oameni ca voi, cap. 2
Cursul 3. Integritatea academică – principii
Seminar 3. Milan Kundera, Gluma
Cursul 4. Valori ale integrității academice
Seminar 4. Tolkien, Frăția inelului, cartea II, cap VII
Cursul 5. Buna conduită în cercetare – sistemul de norme și reguli
Seminar 5. Tolkien, Cele două turnuri, cartea a treia, cap. IV
Cursul 6. Activităţi şi zone de risc ce pot afecta integritatea
Seminar 6. Stabilirea temei de cercetare. Tolkien, Intoarcerea regelui, cartea 5, cap. 3
Cursul 7. Etica nediscriminării
Seminar 7. Documentarea: informarea bibliografică. JR Rowling, Harry Potter si Pocalul de foc, cap. 3
Cursul 8. Etica aplicată
Seminar 8. Documentare: fise de lectură. Hilary Mantel, Wolf Hall, cap. 3.
Cursul 9. Dileme etice
Seminar 9. Redactare: planul lucrării. Philip Pullman, Ocheanul de ambră, cap 3
Cursul 10. Strategii anticorupţie
Seminar 10. Redactare: prima variantă. Ali Smith, Toamna, cap. 3.
Cursul 11. Management etic în organizație
Seminar 11 Redactare: varianta a doua. David Mitchell, Atlasul norilor, cap. 3.
Cursul 12. Proceduri operaționale-„Etica locului de munca” ATENȚIE: SE PREDĂ REFERATUL!
Seminar 12. Salomon Rushdie, Harun și Marea de povești, cap. 1
Cursul 13. Standard occupational: consilier de etică
Seminar 13. Milan Kundera, Nimeni nu va râde, in Kundera, Iubiri caraghioase, trad Jean Grosu, Humanitas, pp. 7-52.
Cursul 14. Planul de măsuri de integritate în instituție
Seminar 14. Graham Green, Omul nostru din Havana, partea a doua
Comentarii recente