Etică și integritate academică
– syllabus –
Facultatea de Finanțe, Bănci și Contabilitate
Anul II, semestrul II
Master ,,Management financiar contabil”
Sala 119, săpt A, joi, 1h curs, 1h sem
Master ,,Management financiar bancar”
Sala 118, săpt A, vineri, 1h curs, 1h sem
Conf. univ. dr. Adrian Niţă
Pagina personală: www.adriannita.ro
E-mail: adriannita2010@yahoo.com
Descrierea cursului: cursul prezintă principalele norme ale conduitei corecte în cercetarea academică și învățământ.
Obiectivele cursului: obiectivul principal al cursului îl reprezintă înţelegerea felului în care se desfăşoară cercetarea științifică, adică a felului cum pot fi explicate şi înţelese operele ca întreg având în vedere metodele utilizate. Dobândirea informațiilor legate de metodologia elaborării lucrărilor de filosofie (și în special, a lucrării de dizertație) va fi dublată cu efectuarea de exerciții și aplicații la seminar prin care fiecare din temele tratate vor putea să fie însușite și aplicate de studenți.
Cerinţele cursului: fiecare student este obligat: 1) să participe constant la cursuri şi seminarii; 2) să susțină o expunere orală; 3) să elaboreze un referat de 10 pagini (predat la cursul 14).
Evaluare: 50% activităţi practice (25% expunere orală, 25% referat) + 50% examen scris
Bibliografie generală:
JM Bochenski, The metods of contemporary thought, Dordrecht, Reidel, 1965.
U Eco, Cum se face o teză de licenţă, trad de G Popescu, Constanţa, Pontica, 2000.
A Marga, Metodologie şi argumentare filosofică, Cluj, Dacia, 1992.
Adrian Niţă, Metodologie, Bucureşti, Ars Docendi, 2005.
J Russ, Metodele filosofiei, traducere de V Tonoiu, Bucureşti, Univers enciclopedic, 1999.
L Topa, Metode şi tehnici de muncă intelectuală, Bucureşti, Editura Didactică, 1979.
E. Martens, H. Schnaedelbach, Filosofie, trad. de M. Flonta et alii, Bucureşti, Editura Ştiinţifică, 1999.
N. Mihai, Introducere în filosofia şi metodologia ştiinţei, Chişinău, Arc, 1996.
M. Grawitz, Methodes des sciences sociales, Paris, Dalloz, 2001.
Dore Beach, The responsible conduct of research, New York, VCH, 1996.
xxx, Integrity in scientific research, Washington, National Academies Press 2002.
AE Shamoo, DB Resnik (eds.), Responsible conduct of research, Oxford University Press, 2009.
T Gibbons (ed.), Integrity and historical research, New York, Routledge, 2012.
Desfăşurare:
Partea I Introducere
Cursul 1. Obiectul și metoda disciplinei
Seminar 1. Aspecte organizatorice
Cursul 2. Relațiile cu alte discipline
Seminar 2. Exerciții și aplicații
Cursul 3. Etică, știință, filosofie
Seminar 3. Exerciții și aplicații
Parte II. Metodologia cercetării
Cursul 4. Cercetarea în științele socio-umane
Seminar 4. Exerciții și aplicații
Cursul 5. Metode de cercetare în științele socio-umane
Seminar 5. Exerciții și aplicații
Cursul 6. Etapele cercetării în științele socio-umane
Seminar 6. Exerciții și aplicații
Cursul 7. Documentarea
Seminar 7. Exerciții și aplicații
Cursul 8. Redactarea
Seminar 8. Exerciții și aplicații
Cursul 9. Specificul elaborării dizertației
Seminar 9. Exerciții și aplicații
Partea III. Etica cercetării
Cursul 10. Etica și conduita în cercetare
Seminar 10. Exerciții și aplicații
Cursul 11. Buna conduită în redactare
Seminar 11. Exerciții și aplicații
Cursul 12. Buna conduită în publicare
Seminar 12. Exerciții și aplicații
Comentarii recente