Rezoluția votată de Parlamentul European, cu o largă majoritate, și recentul Raport din cadrul Mecanismului de Cooperare și Verificare (MCV) vin să confirme situația gravă în care se află România. Din păcate pentru cetățenii români, din păcate pentru cetățenii europeni, România se dovedește nu numai veriga slabă a lanțului european, dar și, fapt extrem de grav, veriga ce periclitează unitatea și stabilitatea Uniunii Europene.

Ambele documente arată indubitabil regresele înregistrate în domeniul justiției, a luptei împotriva corupției și, în general, slăbirea statului de drept. Măsurile luate în ultimii ani de coaliția de guvernare PSD-ALDE-UDMR în ce privește legile justiției, presiunea pe sistemul judiciar și mai ales pe DNA reprezintă o slăbire a statului de drept, dat fiind faptul că indepedența justiției este afectată în mod direct. Statul de drept, ca valoare fundamentală a Uniunii Europene (prevăzută în art 2 din Tratatul privind Uniunea Europeană) trebuie văzut în contextul echivalenței cu celebra sintagmă ,,domnia legii” (rule of law). Legea este instanța supremă, oricât ar fi de dură pentru oricare dintre noi, căci pretinde o respectare întocmai în orice condiții. Deși, nimeni nu neagă existența de erori, de greșeli, de scăpări, de abateri de la lege etc, toate acestea sunt ale oamenilor ce aplică legea, nu ale legii în sine. Legea este dură, dar tocmai asta înseamnă lege; celebra sintagmă ,,dura lex, sed lex”, cunoscută și folosită de mii de ani, exact asta vine să sublinieze. Legea este dură, într-adevăr, dar numai pentru cine o încalcă. Cine respectă legea nu are nici o problemă cu duritatea ei.

În acest context extem de grav pentru România și pentru Uninea Europeană, este greu de crezut că guvernanții noștri vor înțelege ceva. După ce ne-au adus în sapă de lemn (subliniez că tărie: nu numai justiția este distrusă, ci și sănătatea și educația), guvernanții nu au cum să înțeleagă că Rezoluția PE și Raportul MCV vin să ne ajute să corectăm ce se mai poate corecta, vin să limiteze din efectele negative ale așa-zisei reforme din justiție. ,,Reforma” vizată de PSD-ALDE-UDMR este în fapt o restaurație, o revenire la justiția de partid. Coaliția de guvernare vrea ca actul de justiție să se realizeze nu în sala de judecată, ci în birourile șefilor partidului, exact așa cum era cazul în anii 90 sau, mai înainte, în perioada comunistă.

Declarația premierului României, Viorica Dăncilă, ca răspuns la Raportul MCV este relevantă pentru spiritul guvernanților căci se acuză faptul că instituțiile europene ar fi încălcat Tratatul prin această ,,ingerință gravă”. Cu alte cuvinte, faptul că Parlamentul European și Comisia vor să ne ajute, căci sunt instituții ale noastre, ca europeni, nu ale marțienilor, faptul că ele vor să ne sfătuiască ce să facem pentru a îmbunătăți democrația în România este înțeles de premier (fost europarlamentar) drept ingerință gravă.

Este evident pentru toată lumea că România se află acum în cea mai gravă situație din toată istoria sa. Mai mult, nici o țară europeană, de când există Uniunea, nu s-a aflat vreodată într-o situație mai gravă și mai periculoasă decât este acum România.

Se vorbește de activarea art 7 și, culmea rușinii, de nevoia de  a se interzice României accederea la președinția Consiliului Uniunii Europene. Motivația este simplă: o țară care nu știe, nu vrea, nu poate instaura statul de drept nu poate prezida o importantă instituție europeană; o țară în care guvernanții își bat joc zilnic de valorile și principiile Uniunii Europene nu poate și nici nu trebuie să asigure președinția Consiliului Uniunii Europene.

 

Adevărul, 15.11.2018

Linc: https://adevarul.ro/news/politica/romania-nu-poate-nu-trebuie-asigura-presedintia-consiliului-uniuniieuropene-1_5bed1d47df52022f757bd877/index.html